Janneke
COACH
COACH
Als puber kan ik me enorm zorgen maken. Gedachten komen terug en nemen me lange tijd in beslag. Anderen lijken onbezorgd en vrij. Ik wil dat ook, maar nare gedachten blijven me overvallen.
Gelukkig is mijn vader er. Hij luistert naar wat ik te zeggen heb. Zodra ik begin te praten, voel ik mijn zorgen minder worden. Zijn aandacht zorgt ervoor dat ik me belangrijk voel.
Het helpt om te praten, als je ergens mee zit
In mijn werk als lerares in het basisonderwijs voer ik veel gesprekken. Met kinderen, ouders, hulpverleners, collega’s. Luisteren naar wat er gezegd wordt is een tweede natuur voor mij geworden. Verwonderd zie ik wat het doet als ik aandacht geef. Ik ontdek dat leren vooral te maken heeft met vertrouwen.
Ik mag advies geven, maar ook moed en energie.
Leren heeft verschillende vormen.
Vanuit deze overtuiging ben ik een coachingspraktijk begonnen. Wat ik als lerares los moet laten, grijp ik vast als coach.
Mijn doel is teams deskundig begeleiden, zodat ze met elkaar in gesprek blijven en groeien in hun ontwikkeling.
In veel beroepen wordt er van je verwacht dat je in een team kunt samenwerken. Soms spelen er zich in je team onderhuids zaken af, waar je de vinger niet op kunt leggen. Iedereen heeft er last van, maar niemand voelt zich er verantwoordelijk voor.
Ik begeleid teams door samen te onderzoeken wat er speelt, zodat ze zich ander gedrag eigen kunnen maken.
Een gesprek met een collega laat mij niet los. Hij vertelt mij hoeveel last hij heeft van een collega. Hoe zijn populaire gedrag hem irriteert en onzeker maakt. Ik herken wat hij mij vertelt en heb zelf een manier gevonden om daarmee om te gaan. Ik stel hem een paar vragen en vertel hem hoe ik zelf met deze collega omga.
Hij vertelt me dat het hem heeft geholpen om er met mij over van gedachten te wisselen. Ook heeft hij mijn advies opgevolgd. Ik merk dat collega’s mij opzoeken als ze in hun werk ergens tegenaan lopen en ik hen help door te luisteren en met hen hierover te praten.
Ik word mij ervan bewust hoe belangrijk het is dat je deskundig wordt begeleid in datgene waar je in je beroep mee te maken krijgt. In 2015 begin ik met mijn eerste supervisiegesprekken en start ik met het volgen van de master Begeleidingskunde aan de Hogeschool in Rotterdam.
Ik geef mijn eigen mening en ik zet mijn intuïtie hierbij in. De vragen die jij hebt, bekijken we samen. Jij bent de deskundige als het gaat over jezelf. Ik ben de deskundige die jou de goede vragen kan stellen. Soms kunnen jouw vragen zo complex zijn dat er geen directe oplossing voor is. De begeleiding die ik geef is dan gericht om bijvoorbeeld tegenslag, pijn en tekort een betekenisvolle plek te geven in je werk of in je leven.
Je vindt jouw nachtrust terug. Vol vertrouwen voer je een ingewikkeld gesprek of je laat duidelijk je eigen mening horen in je team. Energiek en zelfbewust voer jij je werk uit of je zet stappen om te komen tot verdieping.
Begeleiding die methodisch onderbouwd is. Ik ben een afgestudeerde begeleidingskundige, coach en supervisor met veel ervaring.
Gesprekken die gericht zijn op hoe jij het wilt in je werk. Ik daag je uit om datgene wat je wilt leren, toe te passen in onze gesprekken.
Resultaat wordt gelijk zichtbaar door toepassing van wat je leert.
Verschillende werkvormen, persoonlijke feedback en advies horen er gewoon bij.
Na afloop van de begeleiding krijg je een certificaat als bewijs van professionalisering. Dit kun je vermelden op je CV.
Je krijgt mijn contactgegevens en je mag me tussendoor bellen als je vragen hebt.
Ik help je graag verder