Janneke
Supervisie
Supervisie
Situatie 1: Je werkt in het onderwijs en je hebt moeite om orde te houden in je klas. De leerlingen nemen een loopje met jou en je staat soms met een kloppend hart voor de klas. Een collega met wie je samenwerkt heeft hier geen problemen mee. Je zou wel willen vragen hoe hij of zij dat voor elkaar krijgt, maar dat is net een brug te ver. Eerlijk gezegd schaam jij je voor hoe het er aan toe gaat tijdens jouw les.
Situatie 2: De bewuste collega stopt veel in de voorbereiding van zijn lessen en is lang op school. Het voorbereiden van de lessen kost hem veel moeite. Hij zou van jou weleens willen weten hoe het je lukt om je lessen zo creatief vorm te geven. Het zit hem dwars dat de leerlingen bij jou zo enthousiast in groepjes aan het werk gaan en bij hem klagen dat de lessen zo saai zijn.
Jullie praten niet over waar je tegenaan loopt in je lessen en wat je hierin van elkaar ziet. Jullie zoeken geen steun bij elkaar en missen elke kans om elkaar te stimuleren en te motiveren. Jullie trekken de deur van je klaslokaal dicht en gaan verder op de manier die jullie gewend zijn: doen alsof er niets aan de hand is. Met alle gevolgen van dien: jullie werken nauwelijks meer samen, het is ieder voor zich. Zo tob je het hele jaar door. Zo langzamerhand raak je alle plezier in het lesgeven en in het samenwerken met collega’s kwijt.
Vul het formulier in als je meer informatie wil hebben over mijn diensten.
T: +31 (0) 6 36012343
E: [email protected]
Het kan echt anders! En ik kan jullie daarbij helpen. Binnen groepssupervisie gebeurt er veel in het contact tussen mensen. Ik heb geleerd om datgene wat er tussen jullie gebeurt in te zetten tijdens de gesprekken die we voeren. Dat zal er onder andere voor zorgen dat jullie je bewust worden van de manier waarop je dingen doet, denkt en voelt.
Jullie brengen allebei werkervaringen in.
Over deze werkervaringen stel ik vragen en help ik jullie om elkaar vragen te stellen.
We staan stil bij deze werkervaringen en onderzoeken wat deze met jullie doen.
Jullie bepalen wat je wilt veranderen en gaan nieuw gedrag uitproberen.
Tijdens onze bijeenkomsten oefenen we met dit nieuwe gedrag.
We staan stil bij de momenten, waarop het niet lukt om het veranderde gedrag vast te houden.
Op een gegeven moment lukt het jullie om het nieuw, aangeleerde gedrag vast te houden en toe te passen.
Doordat je samen begeleiding hebt gehad kun je elkaar scherp houden en feedback blijven geven.
Het resultaat is dat jullie productief je werk uit kunnen voeren en veel beter samenwerken. Jullie hebben ervaren dat je kunt leren van elkaar, dit werkt door in de manier waarop je met de leerlingen werkt. De relatie met leerlingen wordt beter en dit heeft een positief gevolg voor het verloop van jullie lessen. Jullie gaan op een andere manier kijken naar de inhoud van je lessen en hier verdieping in aanbrengen. Jullie ontdekken dat jullie van elkaar verschillen, van dit verschil maken jullie nu handig gebruik. Jullie steunen elkaar in persoonlijke uitdagingen. Collega’s zien dat jullie op een andere, betere manier samenwerken.
Door de erkenning van Janneke ontstond er bij mij een basis van vertrouwen en inzicht. Ik werd gezien en niet afgewezen. Daardoor heb ik inzicht gekregen in bepaalde patronen en gewoontes. Met de hulp van Janneke leer ik er mee te werken, ermee te dealen en het te accepteren. Voor mij is deze coaching een mooie manier om inzicht te kunnen krijgen en verder te kunnen gaan.
Femke van den Steenhoven
Ik help je graag verder